Hulphond Winto

Per ongeluk

Posted on: 24 januari 2010

Hoi hoi,

Zo nu en dan leren we Winto -min of meer- per ongeluk iets aan.
Zo hadden we een paar maanden geleden al lang geen nieuwe commando’s gekregen i.v.m. ziekte van de trainster. Nu wilden Martijn en ik al vanaf het begin graag aan Winto het commando ‘Shake hands’ leren. Maar onervaren als we zijn wisten we niet hoe we dit moesten aanpakken en uit angst om iets verkeerds aan te leren hebben we het maar laten zitten.

Tot ik op een dag mijn haar aan het föhnen was. Dit vindt Winto altijd erg interessant. Waarom weet ik niet, blijkbaar intrigeert het blaasgeluid hem. Maar goed, hij was op het bed gesprongen om zo dicht mogelijk naast me te kunnen zitten. Hij mag helemaal niet op het bed, maar voor die ene keer vond ik het wel best. Tijdens het föhnen (tja, vrouwen kunnen nu eenmaal meerdere dingen tegelijk…) heb ik een poosje met hem gespeeld.
Op een gegeven moment begon hij speels met zijn voorpoten naar mijn hand te slaan.
Steeds heb ik voorzichtig het slaande pootje even vastgepakt en na een keer of tien het commando ‘shake hands’ toegevoegd. En warempel: Hij snapte het!
Ik heb heel blij het resultaat aan Martijn laten zien en sindsdien geeft Winto braaf zijn pootje als we er om vragen. Het is iets heel simpels natuurlijk, maar wat waren we er trots op!  🙂 

Een tijdje heeft hij geprobeerd om door middel van het pootje geven brokjes te scoren, maar helaas trapten we daar mooi niet in. Nee Winto, alleen als we het commando geven…
Wat wel mooi is; Als we hem na een regenachtige wandeling moeten afdrogen dan geeft hij nu uit zichzelf eerst zijn rechterpoot en daarna zijn linkerpoot. En daar scoort hij dan wel weer brokjes mee!  ;-p

Een paar weken geleden kreeg ik van trainster Arya een soort knoop aan een koordje, bedoeld om het ‘tuggen’ mee aan te leren.
En wat is tuggen nou weer?! Simpel gezegd is dit iets vastpakken en er -recht naar achteren- aan trekken. Zo kan Winto later bijvoorbeeld helpen een jas uit te trekken of een deur te openen.
Het begin van de oefening bestaat uit het losjes vasthouden van het koordje, vlak onder de knoop. Dan nodig je je hond uit om de knoop te pakken (‘Get it’) en dan laat je hem het koordje -terwijl de hond achteruit loopt- langzaam uit je hand trekken.
Zo werkte het met Winto dus ook. Hij is dol op het commando ‘get it’ en het vastpakken en trekken vond hij dan ook niet zo lastig. Alleen moet je op een gegeven moment de woorden ‘get it’ vervangen door ‘tug’. En daar snapte hij niet zo erg veel van. “Tug?” zag je hem denken. “Dat kan vast niet goed zijn…” om daarna snel op z’n gat te gaan zitten en mij vragend aan te kijken.
Dan gingen we een stapje terug in de training en als hij het weer leek te snappen voegde ik het woord ‘tug’ toe.

Maar nee hoor. Het woord ‘tug’ betekend vast iets heel smerigs in hondentaal, want Winto weigerde pertinent.
Tot afgelopen maandag… Ik was er met mijn gedachten niet echt bij en toen ik het tug speeltje pakte zei ik zonder er bij na te denken “Winto, tug!”
En hoepla, meneer trekt het speeltje zonder aarzelen uit mijn hand. Snel weer proberen en ja hoor. Keer op keer trekt hij vlot maar voorzichtig het speeltje uit mijn hand/sok/mouw.
Hoera!
Zoiets moet je natuurlijk gelijk uitbuiten dus sindsdien trekt hij op commando onze handschoenen uit en Martijn’s muts van zijn hoofd. Of het mag weet ik niet, maar leuk is het wel.

Groetjes,
Kirsten

P.S. Nog iets wat ik Winto per ongeluk heb aangeleerd: Mijn sloffen halen!
Reuze handig hoor. Terwijl ik na het wandelen mijn schoenen aan het uitrekken ben zoekt Winto alvast naar mijn sloffen en komt ze netjes in mijn hand afgeven. Super!
Alleen jammer dat ik dan – zoals vanmorgen – opeens een slof in m’n gezicht krijg terwijl ik nog half lig te slapen…
Nou ja, zijn bedoeling is goed.  🙂

1 Response to "Per ongeluk"

hahahah….jij hebt em nog even op de valreep een heel scala aan vaardigheden aangeleerd…super zeg…enne..hij was van goede wil..wist hij veel dat je je luikjes nog niet open had…of misschien was je wekker al wel afgegaan en had je dat niet gehoord….super jongens…geniet van je laatste 6 dagen jullie hebben er een kanjer bij …helemaal zelf gedaan petje af!!!!

Geef een reactie

    • Kirsten: Hoi hoi, Bedankt voor je lieve berichtje! Nu pas een antwoord van mij, moest alles even loslaten en wat afstand nemen van het hele gebeuren. Met Eddy
    • Reumapatientje: hallo Kirsten, Normaal lees ik alleen mee en reageer ik niet, maar wat rot zeg! Weten jullie al iets over Eddy? vind ook wel dat ze jullie best kunne
    • Kirsten: Hoi Chantal, Noppers eerste gastgezin waren al wat oudere mensen, dus ik denk niet dat zij (toen) een weblog hebben bijgehouden. Na een logeerperiode

    Categorieën

