Hulphond Winto

Bange muis

Posted on: 29 september 2009

Hey hoi,

Vanmorgen is trainster Marieke langs geweest voor een huisbezoek. Ze had Arya bij zich (onze eerste trainster) die zo langzaamaan de draad weer wil oppakken.
Gezellig natuurlijk, maar daardoor ook een paar extra ogen om ‘foute’ dingen op te sporen. Ik voelde me een beetje een bang muisje die kunstjes moest doen voor de ogen van twee lekkerbekkende katten…

Door mijn zenuwen kwam ik niet helemaal uit de verf tijdens dit bezoek en daar baal ik wel van. Ik weet van mijzelf dat ik bepaalde dingen goed kan en ook prima doe, maar vandaag dus niet! Daardoor werd ik nu volkomen terecht op bepaalde zaken gewezen waarvan ik weet dat ik ze normaal gesproken wel goed doe.

Winto was ondertussen zijn eigen puber-zelf en hij was blij om Marieke en Arya weer eens te zien. Tussendoor probeerde hij mij even op de proef te stellen door te doen alsof hij commando’s niet kende en/of niet hoorde. Ondanks m’n zenuwen wist ik kalm te blijven en zo aan hem te laten zien dat ik hier nog steeds de baas ben (potverdorie! haha). Op zo’n moment is het dan juist wel prettig om twee kenners in de buurt te hebben. Zij konden me mooi even meehelpen en ondersteunen en daar zijn ze tenslotte ook voor.  🙂

Na de koffie was het tijd voor wat actie en zijn we op pad gegaan. Ik had bij ze aangegeven dat ik vind dat Winto veel te sterk reageert op andere honden en daarom hadden ze een oefenhond meegenomen in de vorm van een vrolijke zwarte labrador genaamd ‘Qiki’ (spreek uit als ‘Kiki)’.
Winto was gelijk door het dolle heen, maar bleef gelukkig goed meelopen en aandacht houden voor mij. Op een veldje in de buurt zijn we aan het oefenen geslagen en ik moet zeggen: Dat viel me niets tegen! Marieke had een nieuwe manier bedacht om Winto’s aandacht vast te houden (of om mee te lokken, indien nodig) en dat werkte erg goed. Hoera!
Hopelijk gaat het op deze manier wel werken, want mijn eigen ideeën zijn nu zo’n beetje op.
Zelfs toen Winto van de lijn was en met Qiki mocht spelen kwam hij
-uiteindelijk- naar me toe toen ik riep. Dat ik dan een paar keer moet brullen, dat maakt me niets uit. Als hij maar voor mij kiest! 😉

Al met al was het een geslaagde training, dus ik weet niet waarom ik er nou zo’n ‘mwah…’ gevoel aan over gehouden heb. Misschien omdat ik dit ook moet oefenen met andere honden, maar ik geen geschikte honden/bazen ken? De honden hier uit de buurt luisteren niet naar hun baas, zwemmen in elke vieze sloot die ze tegenkomen en rennen achter iedere kat aan…dat gaat dus nog lastig worden vrees ik. 

Wie helpt mij?

Groetjes,
Muis & Winto

1 Response to "Bange muis"

Hallo Kirsten

Wat jammer dat we niet dichter bij elkaar wonen, ik had Woukje en onze eigen hond graag aangeboden als oefenmateriaal. Het negeren van andere honden is natuurlijk ook erg moeilijk, zeker als ze ook nog in de pubertijd zitten. Dan hebben ze meestal de oren vol te zitten met brokjes en vinden ze het erg moeilijk om te luisteren. Ben wel benieuwd wat het nieuwe truckje Marieke bedacht heeft.
Woukje is op dit moment loops, ja dat heb je dan weer met een teefje, los lopen is er dus voorlopig eventjes niet bij.
Heb jij al een datum wanneer Winto naar binnen moet? (al denk je daar nu vast liever nog niet aan) Bij Woukje moeten eerst de ogen, ellenbogen en heupen gecontroleerd worden daarna wordt er beslist of ze fokteef wordt of toch hulphond. Maar dit alles kan pas na haar verjaardag, dus voor ons blijft het nog even spannend. Diep in mijn hart hoop ik dat we haar hier mogen houden tot na de feestdagen van december. Maar moeten we haar eerder laten gaan dan moet dat.
Hoop wel dat ze van te voren een nieuwe pup klaar hebben staan, eerlijk oversteken zeg maar. Niet dat een nieuwe pup Woukje kan vervangen, maar je blijft dan niet met lege handen achter en dat helpt wel is mijn ervaring.
Gaan jullie na Winto ook verder met een nieuwe pup of wil je eerst weer eventjes rust.

Oké weer een heel verhaal, maar dat ben je inmiddels wel van mij gewend 🙂

Groetjes Diederika

Geef een reactie

  • Kirsten: Hoi hoi, Bedankt voor je lieve berichtje! Nu pas een antwoord van mij, moest alles even loslaten en wat afstand nemen van het hele gebeuren. Met Eddy
  • Reumapatientje: hallo Kirsten, Normaal lees ik alleen mee en reageer ik niet, maar wat rot zeg! Weten jullie al iets over Eddy? vind ook wel dat ze jullie best kunne
  • Kirsten: Hoi Chantal, Noppers eerste gastgezin waren al wat oudere mensen, dus ik denk niet dat zij (toen) een weblog hebben bijgehouden. Na een logeerperiode

Categorieën

